NSEV KLADNO - ČABÁRNA, o.p.s.

Pro školy – ZŠ

CO JE TO EKOLOGICKÝ VÝUKOVÝ PROGRAM?

Blok ekologicky a přírodovědně zaměřených aktivit pro děti. Jedná se o povídání a diskuze o daném tématu s aktivní účastí dětí. Do programů jsou zařazeny přírodovědně zaměřené hry, tvořivé aktivity a pokusy. Během programu ukazujeme dětem přírodu ve vazbách a souvislostech.

  • Program trvá 3 vyučovací hodiny.
  • Počet účastníků na jednom programu je min. 15 a max. 30. Prosíme o dodržení počtu. Vyberte si téma přiměřené věku dětí. Přijedete-li na program s více než 30 dětmi, vystavujete se riziku, že nebude program realizován.
  • Pokud není u programu uvedeno jinak, probíhá výuka v areálu CEV Kladno na Čabárně.
  • Programy lze objednávat na pondělí, úterý, středu a některé čtvrtky. Začátek je vždy v 9.00 hod a konec v 11.30 hod. Po dohodě je možné přizpůsobit začátek vaší dopravě, ale nejdříve od 8.30 a nejpozději od 9.30 hod. Konec programu se příslušně posune.
  • V jednom školním roce je možné si objednat pro jednu třídu z jedné školy pouze 1 program.
    V případě zájmu o naše služby můžete využít samoobslužné programy.
  • V případě, že přijedete vlastním autobusem, který chcete mít vytížený (tedy bude-li vás 40 a více), lze kombinovat program s lektorem a samoobslužný program. To znamená, že jedna skupina bude mít ve středisku vybraný program a druhá ve venkovním areálu samoobslužný program.
  • U každého programu je uvedeno místo konání. Prosíme, zajistěte, aby byly děti podle toho vybavené – vhodné oblečení a dovnitř přezůvky.
  • Za kázeň a bezpečnost během programu odpovídá doprovázející pedagog (vedoucí).
  • Týden před realizací programu obdržíte mail s bližšími informacemi k objednanému programu.
  • Přihlašování možné přes rezervační systém, na e-mailu objednavka@nsev-kladno.cz nebo na tel.: 705 824 453.
 
 

NABÍDKA PŮLDENNÍCH PROGRAMŮ

1. Architekti zeleného království 

  • věkově neomezené – realizace pouze venku a pouze od 1. 4. do 31. 10.

V tomto programu se děti stanou architekty zahrad, které budou nejen krásné, ale také udržitelné a prospěšné pro přírodu. Vytvoří návrhy, které propojují potřeby lidí, rostlin a zvířat. Seznámí se s principy permakultury a naučí se, jak můžeme efektivně využívat přírodní zdroje a vytvořit prostor, kde se bude příroda i lidé cítit dobře.

2. Co se stalo s vodou

  • pouze pro 1. třídu – realizace pouze uvnitř 

Společně s dětmi se zamyslíme nad suchem v naší krajině. Průvodcem nám budou zvířátka, která nejvíce ohrožuje. Zkusíme přijít na to, kam se nám voda ztratila a jestli ji můžeme v krajině nějak zadržet.

3. Člověk a zvířata

  • pro 1.-5. třídu – realizace uvnitř i venku

Děti se stanou pracovníky záchranné stanice, vyzkouší si zachraňování zraněných zvířat, naučí se správné postupy při jejich záchraně. Dozví se také, co všechno má záchranná stanice mít a co potřebuje ke svému provozu.

4. Je hic a bude víc

  • od 4. třídy – realizace pouze uvnitř

Zamyslíme se nad tím, jestli je klimatická změna přirozený proces, nebo jestli jí člověk svou činností napomáhá. Společně se pak pokusíme přijít na to, jak tuto změnu vlastními silami zpomalit.

5. Kdo to bzučí v sadu?

  • 1.-5. třída – realizace uvnitř i venku

Víte, kdo nám pomáhá při pěstování ovoce? No přece opylovači! V první části programu se děti seznámí s různými druhy opylovačů – se včelami samotářkami, čmeláky i motýly. Zjistíme, proč jsou tak důležití i proč jich v přírodě ubývá. Ve druhé části se zaměříme na život včel – nahlédneme do úlu, poznáme, kdo je královna a kdo dělnice, a jak to tam vlastně funguje.

6. Pojďte s námi do podzemí 

  • pouze pro 1. třídu – realizace pouze venku a pouze od 1. 4. do 30. 10.

S dětmi vstoupíme kouzelným pařezem do podzemí a po kořenech se vydáme na průzkum. Děti objeví některé živočichy žijící pod zemí a pomocí lopatek prozkoumají půdní život na naší zahrádce. Děti zjistí, co patří do zahradního kompostéru a jak vzniká půda.

7. Proměny lesa 

  • od 2. třídy – realizace uvnitř i venku

Program je zaměřen na naše lesy. Děti se seznámí s různými typy lesa podle stanovišť a druhové skladby a dozvědí se, jak lesy ovlivňuje klimatická změna. Získané informace si následně ověří v praktické části programu, kde je čeká poznávání pobytových znaků zvířat, pozorování ptáků pomocí dalekohledů a určování stromů a bylin.

8. Ptačí svět

  • od 3. třídy – realizace uvnitř i venku

Vydáme se s dětmi do úžasného ptačího světa. Poznáme zajímavosti ptačího těla, nahlédneme do ptačích příbytků a zjistíme, co ptáky čeká na dlouhých tahových cestách a co nám chtějí říci svými hlasy.

9. Rozhlédni se po lese

  • pro 1.–2. třídu – realizace pouze venku

Společně se vypravíme do lesa, abychom vystopovali jeho obyvatele. Naučíme se poznávat jejich pobytové znaky, neznamená to ale, že se budeme dívat jenom pod nohy. Na vlastní kůži poznáme i svět lesních rostlin, abychom si uvědomili, že v lese nerostou jen stromy a houby.

10. S kapkou vody do podzemí

  • pro 1.–2. třídu – realizace pouze venku a pouze od 1. 4. do 31. 10.

S kapičkou vody se vydáme na cestu nejen do podzemí, kde prozkoumáme, jak je voda důležitá, potkáme půdní živočichy i kořeny rostlin, a nakonec se dostaneme zase ven na povrch.

11. Voda nad zlato

  • od 3. třídy – realizace uvnitř i venku

Společně se zamyslíme nad suchem v naší krajině. Pokusíme se přijít na příčiny a pomocí praktických pokusů zjistíme důsledky nejen pro přírodu, ale i pro nás lidi.

12. Vynálezy přírody

  • od 4. třídy – realizace pouze v učebně

Program žákům ukáže velkou škálu vědeckých vynálezů, které jsou inspirovány jevy z přírody. Vysvětlíme si, kde se nechali inspirovat vynálezci suchého zipu, vrtulníku nebo třeba vlnitého plechu. Některé vynálezy si sami ověříme.

13. Zima v přírodě

  • od 3. třídy – realizace uvnitř i venku a pouze od 1. 12. do 15. 3. 

Děti se seznámí s ději v zimní přírodě, se zimním počasím a zimními zvláštnostmi. Program je doplněn zajímavými pokusy. Věnujeme se i přizpůsobení živočichů k životu v chladu.

14. Život na louce

  • od 2. třídy – realizace uvnitř i venku

Cílem programu je tvořivou a hravou formou seznámit děti s hmyzí a rostlinnou říší našich luk. Louku poznáme všemi smysly a podíváme se na její význam pro přírodu i člověka.

15. Život ve vodě a kolem ní

  • od 3. třídy – realizace pouze venku a pouze od 1. 3. do 31. 10.

Jaké jsou zdroje vody a jak je ovlivňuje klimatická změna? Děti také zjistí, co znamená pojem virtuální voda. Následně si vyzkouší roli výzkumníků – budou zkoumat život ve vodě a podle výskytu některých živočichů určovat čistotu vody. Seznámí se i s rostlinami rostoucími v blízkosti vodních ploch.

16. Kladenské parky – KOMENTOVANÁ VYCHÁZKA

  • věkově neomezené – realizace v terénu a pouze od 1. 3. do 31. 10.

Vydáme se za poznáním městských parků, co v nich žije a roste a přiblížíme si i jejich historii. Navštívíme Dvořákovy sady u divadla, zámeckou zahradu, park na náměstí Svobody, park u gymnázia, Sítenské údolí a park Zoologická. Jedná se o okruh, a tak výchozím místem může být kterýkoliv ze zmíněných parků.

17. Voleška –  TERÉNNÍ PROGRAM

  • pro 1.-5. třídu – realizace v terénu pouze od 1. 3. do 31. 10.

Děti se vydají do lesa v blízkém okolí města Kladna. Podívají se na historický obrázek míst, kudy půjdou, budou se věnovat poznávání přírody v blízkém okolí i poznávání města z vyhlídky na něj a zahrají si i divadlo.

18. Skrytý poklad Voleška –  TERÉNNÍ PROGRAM

  • od 2. třídy – realizace v terénu pouze od 1. 3. do 31. 10.

Děti si vyzkouší práci přírodovědců v terénu. Ověří si své pozorovací schopnosti, vyzkouší tradiční postupy při průzkumu stromů, bylin, života ve vodě i v půdě či mapování výskytu ptáků a savců. Poznají i nové technologie, které při průzkumech pomáhají. Zjistí tak, proč je Voleška vyhlášena přírodní památkou a evropsky významnou lokalitou.